tisdag 18 augusti 2009
Ovanlig kyrka
ERSKA kyrka, som ligger strax utanför Sollebrunn ,är dels ovanlig till formen ,dels för att den är en av tre likadana i hela landet. Ur brandsynpunkt var det farligt med ett torn i mitten, som i händelse av brand förmodligen skulle rasa rätt ner i kyrkorummet. En ganska smal krokig grusväg rätt in i skogen leder fram till denna vackra byggnad. Bredvid fanns även ett mindre hus, uppmurat av stora stenblock. Vår gissning var att det kunde vara någon form av bårhus, eftersom ett kylaggregat gick hela tiden. Som sagt, en gissning bara. Av de två övriga likadana kyrkor så lär det finnas en någonstans i Västra Götaland, en tredje i Halland.
Något ovanlig kyrka
Erska kyrka ligger strax utanför Sollebrunn. En ganska smal kurvig grusväg rätt upp i skogen leder fram till denna kyrka som byggdes åren 1865-1866, under Oscar 11 s regering. Den är ovanlig i sin form och även ovanlig på grund av att det byggdes bara tre st. i hela landet. En man kom fram till oss och berättade även att anledningen till detta var att ur brandsynpunkt så var det farligt med ett torn som stod i mitten av kyrkan. I händelse av brand så skulle tornet rasa rätt ner i kyrkorummet. Av de två övriga likadana kyrkorna så finns även den andra i Västra Götaland (vet ej exakt var),den tredje någonstans i Halland. Bredvid kyrkan fanns ett mindre vacker hus av sten ,som vi gissade var nån form av bårhus, eftersom något som lät som ett kylaggregat gick hela tiden. Endast en gissning från vår sida.Tyvärr var inte kyrkan öppen så vi kunde gå in.
lördag 30 maj 2009
Hammarkullen
Hammarkullekarnevalen 2009. Varmt och en och en halv timme försenat kom dom änyligen, och det var lika fantastiskt som vanligt!
onsdag 13 maj 2009
Omändringar
jag gillar att möblera om ,flytta en grej här och en grej där. men eftersom vi har stora bokhyllor ,soffgrupp en stor tung chiffonje plus ett piano ,så är det inte en chans att ändra så mycket i vardagsrummet. Nu när jag vistas mest på min uteplats så löser det sig ändå, för där kan jag flytta stolar ,stenar och växterna inbillar jag mig mår jättebra när dom får flytta runt lite. Jag har fyra st. stora betongkrukor, tunga, men dom dansar runt ganska ordentligt kan jag lova. men nu är det dags för en liten promenad och kolla in naturens växter. Må väl alla.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)